Friday, December 22, 2006

Teori konspirasi dalam kes Razak Baginda


Kes membabitkan Abdul Razak Abdullah Baginda, 46 dalam pembunuhan model mongolia Altantuya Shaaribu 28, dengan mengunakan bahan peledak C4 sehingga badan mangsa hancur berkecai di sebuah kawasan terpencil berhampiran Puncak Alam nampaknya menjadi semakin sensitif.


Ia menjadi begitu sensitif kerana rakyat begitu berminat untuk mengetahui perkembangan kes ini kerana' ia berkisar kepada tiga aspek utama iaitu, pertama; pembabitan UTK (Unit khas yang berkhidmat untuk Perdana Menteri dan Timbalannya), kedua; pengunaan bom jenis C4 (bahan letupan hanya boleh diperolehi oleh anggota tentera dan anggota polis tertentu sahaja), dan ketiga; Razak bebas dengan bon jaminan.


Sehingga mendorong Timbalan Pendakwa Raya (DPP), Salehudin Saidin untuk memperjelaskan hanya tiga tertuduh sahaja yang terbabit dengan kes, sedangkan banyak tohmahan dan sindiran bahawa ada pihak lain terbabit berdasarkan tiga aspek di atas.


Kenyataan DPP Salehudin yang bertujuan untuk menepis tohmahan, sebenarnya dibimbangi lebih mengundang banyak keraguan berdasarkan, antaranya kenyataan isteri Razak, Mazlinda Makhzan, mendakwa suaminya tidak bersalah, diperangkap dan tidak mahu menjadi Perdana Menteri, penarikan diri peguam Dato' Muhammad Shafie Abdullah dan perubahan bon jaminan dengan jaminan deposit RM1 juta beserta dua penjamin.


Namun apa yang disebut oleh Salehudin itu sejajar dengan hasrat Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, yang minta supaya media massa jangan mendahului siasatan polis dengan membuat sebarang spekulasi berhubung kes-kes jenayah, khusus bagi kes yang mendapat perhatian umum.
Menurut KPN, sebarang spekulasi keterlaluan boleh menimbulkan suasana tegang di kalangan masyarakat dan beliau bimbang masyarakat umum akan menyalahtafsirkan sesuatu kes tersebut.


Memang, seharusnya pihak berkuasa bertegas supaya media tidak menjatuhkan hukuman kepada mana-mana individu sebelum penyiasatan rapi dibuat dan sehingga tertuduh didapati bersalah oleh mahkamah.

Namun, alangkah baiknya seorang yang berjawatan tinggi seperti Musa ini menyedari bahawa betapa perlunya maruah dan keperibadian seseorang itu dipelihara sebelum hukuman dijatuhkan atas apa-apa kesalahan yang dilakukannya.

No comments: